Marknadsavdelningen

Om vi ritar en struktur för ett företag så kan vi säga att marknadsavdelningen finns mellan produktionen (av tjänster och produkter) och försäljningen. När vi har vår fantastiska tjänst eller produkt behöver vi veta hur, var och till vilka vi ska sälja den. Vi behöver veta vilka konkurrenter vi har och hur de agerar. Vilket är marknadspriset för den här produkten? I dagsläget har vi kanske bara en idé som är ruggigt bra och då har vi en del saker att ta tag i innan idén kan komma ut på marknaden som en produkt eller tjänst. Vill du veta mera? Ställ din fråga i ett mejl eller ring 070-2181230.

Mallar i mängder

Det finns massor med mallar, diagram och rutnät som är bra att använda för att på ett smidigt sätt analysera och få en bra överblick över företaget och de produkter och tjänster vi säljer. Här bredvid är den enkla men ack så användbara mallen för en SWOT-analys:
Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats.

Marknadsplan

Att göra en marknadsplan är ett effektivt sätt att veta vad vi ska göra för att skapa tillväxt och varför vi ska göra detta för att vara med på den marknad vi befinner oss på. Varför finns vi, vart är vi på väg, vilket är vårt mål. Tro mig, det är faktiskt både roligt och spännande att sätta tänderna i ett sdant här arbete. Sedan finns det flera sätt att gripa tag i planen; för vissa företag verkar en "one-page-plan" som det bästa medan andra företag ägnar mycket tid och många sidor åt att arbeta igenom sin marknad och de produkter och tjänster som finns.
Önskas en marknadsplane-mall ? Kontakta Text&Tanke så skickar jag en.
Önskas hjälp med att jobba fram en marknadsplan? Kontakta Text&Tanke så diskuterar vi saken.

Text&Tanke
- en del av E.A Group AB. Styrelsens säte Stockholm
kontakt@textochtanke.se
Tel. +46 (0)70 2181230